måndag 15 juni 2009

Viva Italia


Många anser ju att det italienska köket inte kan överträffas. Jag är redo att hålla med! Jag har troligen tjatat om detta förut, men det tål att upprepas. Varför är den italienska maten så god? Jag tror att det i allra högsta grad handlar om råvarorna. Fina råvaror från närbelägna producenter. Därför kan den italienska maten aldrig bli riktigt lika god i Sverige, men det är värt att laga den ändå förstås.

Vi hade fest i lördags med italienskt tema. Kom på att jag glömde att göra parmesansquash, det är ju supergoda snacks eller tillbehör. Men hade smaskig mozzarella med tomater och pesto och pinjenötter; marinerade quornfiléer; paj med ost, soltorkade tomater och broccoli; gott bröd; marinerade chaminjoner, sallad med potatis, svarta bönor, rucola och hackad chili.

Till dessert var det marängtårta samt Vino Santo och biscotti.


Och dagen efter var det pizza från Ölandsgatan, inte fy skam det heller...



Marinerade champinjoner

Gör en marinad på olivolja, balsamvinäger, örtsalt, svartpeppar, pressad vitlök. Skär champinjonerna i mindre delar. Låt ligga i marinaden i en timme, helst inte längre tid, gott att svampen inte har mjuknat helt. Gott som tillbehör eller i salladen, på pizzan, i pajen eller hur som.


Parmesansquash

Skär squashen i tunna skivor, salta o peppra, lägg i ugnen, 200 grader, till de fått lite färg. Ta ut dem och strö över parmesan snabbt. Osten smälter men blir inte knaprig, vilket jag älskar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar