tisdag 23 juni 2009

Rödbetor!



Jag tror alltid att sommaren är den årstid då jag ska äta nyttigt (sallader och jordgubbar), röra på mig och bli härligt frisk och hälsosam till hösten. Men sanningen är att jag bara äter på sommaren. Jag står i köket och förlustar mig nästan hela tiden. Lagar mat, provsmakar, plockar lite här, biter lite där. SÅ ska det fikas med grannar och hantverkare, så kommer folk och hälsar på och jag vill visa upp grönsakerna från deras finaste sida, lagamatlagamat.

Och rör på sig! Ha! Hur ska jag kunna göra det när jag är mitt ute på åkern utan tillstymmelse till gym i närheten, nej, se det går inte.

Jag smygbörjade sommaren under midsommren med massa mat, inte minst när vi hälsade på U. Först lunch. Sedan efterrätt. Sedan fika med marängglassdajmtårta!

Ren och skär terror.

Jag ska försöka bättra mig så att åtminstone början av semestern blir lite sundare... Jag börjar med att tänka på rödbetor. Visserligen saltbakade sådana, men ändå...




Saltbakade rödbetor


en knippe små rödbetor

grovt salt

olja


Skölj rödbetorna, gnugga av det värsta, men skala ej. Lägg ner dem i grovsalt, helst helt och hållet, så bara topparna sticker upp. Baka i ugn, sådär 175 grader, i 40 min eller tills de är mjuka. Skär i skivor, lägg upp på fat, häll över lite olja. Servera med en getostkräm (blanda getost med créme fraiche och örtsalt) och en sallad på rucola, kruksallat och spenat.

2 kommentarer:

  1. ojoj vilka goda rödbetor det blev!
    Tack för det receptet, ska prova med potatis i kväll!

    SvaraRadera
  2. O hur blev potatisen?
    ugnsbakad nypotatis med Taleggio har jag skrivit om tidigare här, urgott, men vilken stank. Bäst att göra utomhus.

    SvaraRadera