måndag 24 maj 2010

Buffé!


Vår är på något sätt lika med buffé. Buffé på krogen undviker jag alltid eftersom de ofta känns så sunkiga, för att inte tala om att det inte finns särskilt gott om vegobuffér förstås.
Däremot gillar jag verkligen att laga buffé. Det är skönt om man som jag lider av beslutsångest, man behöver ju inte välja, utan kan ta allt man vill ha!
I veckan som gick hade jag bland annat två roliga uppdrag som innefattade buffé. En kväll fixade jag mat till en avdelning på Sida/UD. En annan höll jag i ett matlagningsevent för en stor möhippa.
Båda gängen fick samma buffé:


Filodegstårta med grillade spenat och gorgonzola

Portabellosvamp med röd pesto

Matig sallad med röda linser och marinerade champinjoner

Het valnötsröra

Ärtpesto

Squash med parmesan

Crostini med edamamebönor

Desserterna skilde sig dock; det ena gänget fick bärparfait, det andra chokladtårta med snabbglass.

Släng iväg ett mail till mig så kan jag skicka dig alla recepten:
pia.hall@virlab.com



Snabb pasta med fänkål
4 portioner tagliatelle
1 buljongtärning (gärna Biofoods)
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
3 fänkålsstånd
1-2 msk olja
1 dl matlagningsgrädde
2 msk kapris
0,5 dl riven västerbotten
2-3 msk rostade pinjenötter
svartpeppar

Koka pastan i buljong.
Hacka lök.
Skär av roten från fänkål. Skär resten i små bitar.
Fräs lök och fänkål i olja i några minuter på låg värme.
Häll på grädden, låt puttra ytterligare nga minuter.
Rör ner kapris.
Strö över nötter.
Toppa med ost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar