söndag 9 januari 2011

Åh du ljuvliga nya år. Eller?

Det är nu, när det nyligen blivit nytt år, som man kan ha alla de där härliga föresatserna. Man ska träna, äta nyttigt och överlag bli en bra människa.
Fast det finns ju julchoklad kvar och vi är fortfranade lediga ett par dagar. DÅ kan man ju inte hålla på att äta nyttigt eller?

Kanske kan bli lite halvnyttigt. Linsgryta till middag och choklad till dessert.
Linsgryta, det låter som ett skällsord, något som köttätare hittat på för att tracka oss vegosar. Det låter himla trist, men kan faktiskt vara himla gott.
A gjorde en sådan häromdagen när vi inte orkade åka och handla i Skåne. Vi hade tre sorters linser, morötter, lök, vitlök, buljong. Och lite olika indiska kryddor. Det blev supergott.

En annan dag hittade vi tre bortglömda portabellosvampar i kylen, inne på sista andetaget. Vi skivade dem, stekte i gruvligt mycket smör och vitlök, saltade och pepprade och åt som de var. Riktigt ljuvligt gott.

Om jag inte lyckas äta nyttigare i år ska jag i alla falllyckas med att inte slänga mat. Det ska bli min stora satsning.
Är du med på den?

5 kommentarer:

  1. Att inte slänga mat har jag som utmaning detta år oxå
    Lycka till

    SvaraRadera
  2. Japp, är på! Har levt efter den devisen länge, hur hurtigt och p k det än låter, och har blitt en expert på att få ihop en rätt av sju olika rest-duttar.

    Eva

    SvaraRadera
  3. Jag är med, kämpar hela tiden med att inte kasta, men svårt är det när man inte är så förtjust i matlagning. Men din blogg ger inspiration o jag börjar lära mig. Tack!

    SvaraRadera
  4. Hejhej!
    Vad bra ni är!
    Jag är inte alls så bra på att inte-slänga som jag hoppats. Men jag ska inte ge upp.
    Har ni sett att min blogg tillfälligt ligger på en annan adress, pga tekniska problem:
    http://vegobrudens.blogspot.com/2011/01/lyxig-lattlagad-vardagsmat.html

    SvaraRadera
  5. Tack för bra tips. Nu ska det lagas....minsann :)

    Titta gärna in på nystartadat butik www.finaliv.se

    SvaraRadera