lördag 25 december 2010

När du inte vill gå ut...

Blev en jul i stan för oss. Vi skulle åkt till huset i Skåne, men vädret tillät det inte. Hade det bara varit jag och mannen hade vi kanske chansat, trots SMHI-varningar. Men med en unge och två gapiga katter kändes det lite onödigt.
Firade jul med min mamma och min bror och hans familj. Blev i stort sett inget av de tänkta recepten. Min mamma hade gjort en stor grönsaksgryta, A gjorde brick (se blogg i slutet av september för recept), jag stekte halloumi i saffran, det fanns gott bröd, potatis, vegobullar och sojakorv...

Idag vill jag helst av allt bara ligga i sängen och titta på film och äta godis. Men kanske måste jag göra mat också. Om jag inte hade gjort det häromdagen, hade jag kört på bästa skafferimaten:

Tvårätters skafferimiddag
Soppa och majsplättar


Majsplättar
2 burkar majskorn
2 dl mjöl
2 ägg
örtsalt
chiliflingor
1-2 dl mjölk

Mixa majs och mjöl. Addera äggen, mixa hastigt. Smaka av med salt och chili.
Rör i mjölken till önskad konsistens.
Skeda upp med soppslev fyra åt gången i en stekpanna.
Stek ett par minuter på varje sida.
Servera med lingonsylt, Keso, fetakräm eller annat du har hemma.


Skafferisoppa
2 buljongtärningar
8 dl vatten
4 potatisar
4 morötter
1 palsternacka
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
2 dl linser
salt
peppar
fransk örtblandning

Koka upp buljongen i vatten.
Skala rotfrukt och lök, skär i mindre bitar.
Fräs i lite olja några minuter.
Häll ner i buljongen.
Häll i linser.
Låt puttra.
När linserna är klara, mixa allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar