tisdag 8 september 2009

Pastaröra med squash, soltorkade tomater, persilja, vitlök och mer


Igår var jag i Bollnäs och pratade om vegomat på biblioteket där, det var jättekul. Inte minst är det roligt att träffa nya människor som ställer frågor (vars svar jag aldrig tidigare funderat på) och undrar över sådant som jag blir sugen på att utforska (och skriva en ny bok om).


På vägen dit bläddrade jag igenom den nya versionen av SJ:s tidning Kupé. Där kunde man bland annat läsa om vad vi kommer att tycka och tänka om tio år, en spaning in i framtiden...

En spaning var förstås att vi kommer att äta mindre kött och mera vego, de tog Gent som exempel. Har du inte läst om Gent måste du ju göra det! Det är en fin liten stad i Belgien där de har beslutat att ha en vegodag i veckan, varje torsdag uppmanas krogarna att erbjuda vegetarisk mat och kommunernas matserveringar erbjuder självklart vego.

Läs mer här:



Tänk den svenska kommun som blir först med detta!

Jag hoppas att det blir Bollnäs.


Dagens recept:

Pastaröra med squash, soltorkade tomater, persilja, vitlök och mer


1 squash, i bitar

1 vitlöksklyfta

1 knippe mangold, i mindre bitar

1-2 msk hackad persilja

1 liten burk Keso

5-6 soltorkade tomater

pinjenötter


4 portioner penne eller skruvar (pasta)


Fräs squashen i olja med vitlöken (pressad eller hackad). Addera mangolden och låt fräsa med några minuter.

Kräma i Keso, soltorkade tomater, persilja och nötter några minuter innan servering. Blanda ner pastan den sista minuten så att allt guckar ihop sig rejält.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar