måndag 14 september 2009

Plockmat = enkelt & gott


Efter ett föredrag en kväll kom en söt dam fram till mig och frågade vad jag tyckte om quorn. Själv gillade hon det väldigt mycket och hon hade lagt märke till att jag inte nämnt quorn under föredraget (när jag för övrigt spottade ur mig smaskiga vegogrejer).


Jag sa till henne som det är, jag gillar ju quorn, det är en fantastisk ersättning för kött, inte minst när man lever med en 5 åring som inte gillar grönsaker. Å andra sidan har jag ju också färgats av det som står om quorn i boken Äkta vara (till exempel). Där står det i stort sett att det är ett av de värsta påhitten som finns i matväg.

Efter att ha googlat runt lite så är jag villrådig. I och med det satsar jag mer på sojaprodukter numera, det vill säga till de där snabba vardagsrätterna när man inte orkar vara så himla påhittig.

Till min glädje har jag sett att ICA har börjat sälja sojaprodukter under det egna märket Ica Gott liv. Filéer, korv, färs...

Frysvaror, vilket gör det himla mycket enklare än att använda de torkade sojavaror som finns (som dock är hemskt bra, billiga och har lång hållbarhet).


Snart hoppas jag på att kunna hitta sojaprodukter på krogen också. På Koloni i utkanten av Stockholm (se http://www.koloni.se/) serveras Tzayspett med bulgur!

För att inte tala om några andra smarriga vegorätter.

Empiriska studier visar att det är väldigt gott och trevligt där (A tycker dock att det är lite dyrt).


Plockmat

Man behöver inte laga mat bara för att man ska bjuda på eller äta middag. Det går jättebra att ställa fram små skålar eller tallrikar med diverse plock. Då kan alla ta det som de gillar och man har en möjlighet att tömma kyl och frys och skafferi...

Ta fem-sex av dessa godbitar:


Ugnsbakade betor (blanda gärna gulbetor, polkabetor och rödbetor), servera med små bitar av Gruyere


Vitlöksfräst mangold eller spenat


Ugnsbakad potatis med timjan


Matlagningsyoghurt med lite Ajvar


Bönor i olja, vinäger och vitlök


Champinjoner i olja, vinäger och vitlök


Bröd och dillsmör


Ugnsbakade små tomater


Ärtpesto


Nötblandning




2 kommentarer:

  1. jag visste inte att ica börjat med sojaprodukter. det måste jag spana in! (är annars ganska övertygad coop-konsument) men för veganmat får det vara :) Tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Nu har jag dock hunnit med att smaka sojakorvarna och de var inte goda. Tyvärr! Håller mig till Hälsans Kök.
    Men ska absolut testa de övriga sojaprodukterna i ICAs sortiment.

    SvaraRadera