onsdag 2 september 2009

Rostade tomater som soppa


Det finns enskilda individer som lyckas att förändra hela nationer. Och nu tänker jag naturligtvis i mat-termer.

I Riga i Lettland finns kocken och krögaren Martins Ritins. Han är Lettlands svar på Jamie Oliver ("But I am much more goodlooking", säger han själv och rättar till sina Elton John-liknande glasögon). Han var med och drog i gång Bondens egen marknad i Riga, ska just börja arbeta med maten i en av stadens skolor och har stenkoll på varenda liten tomat som passerar tröskeln till krogen Vincents.


På frågan om vad det är för ost till en av rätterna ger han sig in på en kärleksförklaring som börjar med att beskriva gården där kossorna bor.

"There are 11 cows and I know every one of them personally", säger han stolt. Han berättar också att han själva har börjat äta mer och mer vegetariskt vilket syns på menyn. Som vegogäst får man en helt vegetarisk meny att välja från.


De till synes enkla rätterna levererar fantastiska smaker, säkerligen mycket tack vare de utsökta råvarorna. Är du någonstans i närheten av Lettland bör du genast boka bord!

Under tiden kan du njuta hemma av en tomatsoppa inspirerad av den på Vincents.


Rostad tomatsoppa


25-30 cocktailtomater

5 vitlöksklyftor

5 dl buljong

timjan

salt

peppar

2 dl kikärtor, kokta

1 dl creme fraiche (med örtsalt)


Sätt ugnen på 200 gr.

Lägg tomater och vitlöksklyftor i ugnsfast form. In i ugnen i sådär 25 min.

Mixa med buljongen.

Smaka av med kryddorna.

Servera med kikärtorna bredvid (uppvärmda) i en skål. Klicka i lite creme fraiche i varje soppskål.





5 kommentarer:

  1. hej! jag ramlade in i din blogg via en annan blogg och blev helt paff när jag såg ditt namn. jag har Vego Paradiso och tycker den är jättebra! den har gett mig mycket inspiration. min mamma (som äter kött) har billy the kids bönburgare som en favoriträtt. (faktiskt ska jag äta en rest-billysburgare till middag ikväll)
    men.. jag ville bara säga det. och keep up the good work!
    /Anna

    SvaraRadera
  2. Vad kul!
    Hälsa din mamma (hon kanske kommer att sluta med kött ngn dag, jag håller tummarna :-)

    SvaraRadera
  3. jag tror inte att hon någonsin kommer att sluta helt med kött. men sedan jag blev vegetarian har hon och pappa ätit mer vegetariskt, så de har nästan varit halv-vegetarianer i 9 år iallafall
    och jag tänkte bara slänga ut en liten fråga.. är det okej med dig om jag nämner dig i min blogg och hänvisar till din blogg? jag kanske redan har nämnt vego paradiso ett par gånger.. :)

    SvaraRadera
  4. Ja, det är bara kul! Vad heter din blogg?

    Ah, men det räcker ju en bra bit på väg att äta mer vego. Min mamma har slutat helt med kött, min pappa däremot trycker fortf i sig hemskheter av alla slag.

    Jag håller tummarna för kommande generationer!

    SvaraRadera
  5. http://veganshake.blogspot.com

    absolut! bättre att göra något än inget :)

    om/när jag får bar blir det garanterat vegoungar iallafall. kanske inte vegan, men iallafall vegetarian.

    SvaraRadera