torsdag 12 november 2009

Squashspagetti med linssås


Igår bjöd jag min pappa på försenad farsdags-lunch. Vi var på Fredsgatan 12. Det är en topprestaurang med mycket hög svansföring vad gäller allt. Det som är lite extra speciellt är att de är riktigt bra på vego. På kvällens fins en vegetarisk avsmakningsmeny som jag ska bjuda A på ngn gång när lågkonjunkturen har ersatts av ngt mer upbeat.

På lunchen fick vi en underbart god casserole på rotfrukter, svamp och fina små vita bönor. Som om inte detta var gott nog blev vi bjudna på desserten - jag misstänker att hovmästaren tyckte att jag inte såg ut som om jag hade råd att innefatta dessert i min bjudmeny. Han hade ju rätt.


Squashspagetti

1 gul lök, hackad

1 vitlöksklyfta, finhackad

1 msk olja

2 dl röda linser

2 morötter, rivna

1 burk krossade tomater

0.5 buljongtärning

salt

svartpeppar

timjan

1 dl svarta oliver, grovt hackade

2 rejäla squash

0.5 dl nötter, grovt hackade


Fräs lök i olja. Addera morot och låt fräsa ytterligare en minut.

Häll på tomatkross och mosad buljongtärning. Låt puttra på låg värme. Häll ev på lite vatten. Salta, peppra, häll i lite timjan.

Koka linserna efter anvisningen på förpackningen. Blanda ner i tomatröran med oliver.

Hyvla squash i långa strimlor med osthyvel eller potatisskalare. Fräs i panna eller koka. Bara ett par minuter.

Servera med tomat- och linssåsen. Strö över nötterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar