måndag 16 november 2009

Heta indiska smaker


Jag älskar Danmark och åker varje sommar till Köpenhamn och förlustar mig. Ibland blir jag dock väldigt tveksam när jag läser om danskarnas främlingsfientlighet. Fast de kanske sitter hemma vid sina frukostbord och läser sin morgontidning om Vellinge och tänker samma sak, fast om oss svenskar (och ja, den där historien är så hemsk att jag skäms, hur ska jag kunna förklara detta för min 5-årige son som fö är så stolt över sitt land?).

Ja, detta var ju lite mat-OT men hänger ihop med:

Just nu har jag lite skygglappar på och är förtjust i Danmark eftersom ett förlag har köpt Säsongens vego vilket betyder att den kommer ut på danska i början av nästa år! Det är första gången en av mina egna böcker översätts och jag är mycket stolt!
För övrigt åt jag en galet god middag i lördags som A hade komponerat. Han minns inte exakt vad han hade i för ingredienser, så jag gör en egen tolkning av den smarrigaste rätten och hoppas att det blir åtminstone i närheten. Hett och smakrikt.


Het indisk spenat- och linsrätt

400 gr fryst spenat
2 dl röda linser
olja
2 gul lök
vitlök
1 tsk bruna senapsfrön
1 röd chilifrukt
6 kokta potatisar
1 tsk (eller lite mer) garam masala
salt

Tina spenaten. Koka linserna enligt anvisning på paketet. Fräs hackad lök i olja tillsammans med senapsfrön. Lägg ner finhackad chili i slutet. Blanda spenat, linser och lökröra. Rör ner potatisen (ska vara i ganska små bitar) och garam masala.

Servera med ris, bröd, chutney och en grön sallad. Denna rätt blir faktiskt ännu godare dagen efter när smakerna verkligen geggat samman.


5 kommentarer:

  1. När du är i Köpenhamn, brukar du då äta den fantastiska lunchbuffén på RizRaz? En grymt god buffé som inte går att sluta äta. Jag brukar nästan rulla ut därifrån varje gång.

    SvaraRadera
  2. Ja, den har jag faktiskt ätit!
    Jag har också rullat iväg...
    Har du annars bra tips på krog i Köepnhamn med lite mer gourmetmat - och bra vego förstås?

    SvaraRadera
  3. Hej

    Har du någon e-post?
    mvh
    Bo Masser
    Gourmand World Cookbook Awards

    SvaraRadera
  4. Jadå:
    pia.hall@virlab.com

    SvaraRadera
  5. Jag är ganska enkelspårig när det gäller äta i Köpenhamn, men det finns ett ställe som heter Pasta Basta, http://www.pastabasta.dk/ som har väldigt en väldigt god pastarätt. Inte mycket vego, men deras Pasta Pesto var mycketmycket god!

    SvaraRadera