tisdag 12 maj 2009

Gästbloggare: Ullis om sparris


Idag skriver Ullis om en stor kärlek: sparris:


Jag äter sparris varje dag just nu. Det är så gott! Kokt, fräst. Med feta eller stora flarn av parmesan. Till quinoa eller pasta. Mums. Och billigt är det också :)


Köpte en ny finolja på NK igår. Från sydafrikanska vinproducenten Delheim. Jag tvingade en sommarvikarie med bruten tonårsröst att öppna en flaska så jag fick smaka. Han såg väldigt orolig ut när jag sa att det brukar gå till så på NK.


Till lunch idag – sparris! (glömde bort att leta efter svensk på NK så det blir vanlig spansk… kostar nu 14,25 kr knippet på ica på karlavägen.)


Sparris to the people!


Dagens recept:
Bästa sparrisrecepten. Ett av de godaste sätten är förstås att äta sparrisen så fin att man bara kan tugga den i sig rå, kanske doppa den i fin olja... Men det är inte ofta förstås, så mitt andra förslag är att bara fräsa i smör och avnjuta med lite parmesan eller västerbotten. Det är nästan skam att lägga in sparrisen i en maträtt när den är så god som den är nu, glöm med andra ord risotto eller inbakad sparris. Nu ska den vara naken, i all sin härlighet.

Andra bra sparrispolrae är valnötter (och dessa nötter är ju extra bra om man är vego, finns fina fetter där som man annars hittar i de där feta fiskarna det tjatas om att man ska trycka i sig).

Alla nötter är förresten goda till och nästan alla ostar. Och så den klassiska hollandaisen förstås...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar