onsdag 27 maj 2009

Kanske världens godaste dressing


Igår hade ju jag och A vår vanliga tisdagsdate. Jag var dock bedagad efter en helkväll med några kompisar. Ja, helkväll för mig är väl en typ av förfest för någon lite mer härdad. Vi åt gott på den där vietnamesiska krogen på Åsögatan, Nem Nem Quán. Min rätt var "grönsaker med tofu tillagad så att det ska likna kyckling". Den var smakrik och sojaköttet var ovanligt bra tillagat, fast och fint. Till detta drack vi billigt vitt vin och pratade om allt viktigt. Du vet.


Ja, så igår då, dagen efter det billiga vinet, var jag sådär skönt tröttbedagad. Så trött att jag inte orkade gå ut på restaurang på kvällen utan A fick laga till en härlig sallad av fina avokadon, smarrig mozzarella, olika salladssorter, morötter, rådisor och annat.

Till detta serverade han Dressingen. The One. Den kommer här på ngt ungefärligt sätt:


1 dl olivolja

vitvinsvinäger

salt

peppar

en halv pressad citron

ett par finhackade vitlöksklyftor

några rejäla skvättar tabasco

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar