tisdag 25 augusti 2009

Sallad på fikon och gorgonzola


Jag tror att man kan dela upp mänskligheten i två stora grupper; de som gillar frukt i maten och de som avskyr frukt i maten. Jag tillhör den senare gruppen, blev glad när jag hittade en Facebook-grupp i samma anda. Frukt är gott mellan måltiderna, inte i samband med dem, det är min bestämda åsikt.


Dock gör jag ett undantag; fikon. Fikon känns inte riktigt som en frukt och blir därför en bra och lite lyxig råvara i en sallad på mitt bord.

Fikon ska helst användas samma dag man köper dem, de har inte lång hållbarhetstid, de är överhuvudtaget känsliga.


Sallad på fikon och gorgonzola


4 färska fikon

1 kripssallad

8-10 cocktailtomater

1 liten frp gorgonzola (eller mildare mögelost om du så föredrar)(gillar du inte mögelost alls kan du ta en smakrik parmesan och hyvla över salladen, var då generös!)

10 valnötter

1 dl dressing (ganska mild)


Skär fikonen i fina små klyftor. Skölj salladen och dela den i mindre bitar. Halvera tomaterna. Smula eller skär osten. Hacka nötterna grovt. Lägg upp allt på ett fat, fikonen överst förstås. Ringla över dressingen.

2 kommentarer:

  1. Vilken fin och inspirerande blogg du har! Kommer använda en hel del av dina recept i fortsättingen :)

    SvaraRadera
  2. Låter prrreciis hur gott som helst. Men jag tillhör också den andra gruppen och är traditionalist. Men bara för att det är du ska jag våga prova. Alltså egentligen så vore det ju ett kul inslag. Jag menar med frukt för smakavbrytning men när de vill stoppa ananas på pizzan, hälla honung på nåt som ska va salt och så vidare då gråter jag. Nä, överdrift Allan. Kram på rej och vi hejar på!
    Eve

    SvaraRadera