onsdag 2 december 2009

Julklappstips och julmat, del 1


Tillbaka i Stockholm efter en trevlig tripp till Skåne. Jag hann bland annat hålla föredrag på charmiga Kafé Helsa På i Ystad. Vilka sköna stammisar som var där och lyssnade, ställde frågor och berättade.

För att inte tala om att såväl jag som de övriga gästerna fick njuta av ett underbart julbord efteråt. Där fanns rödbetscarpaccio, potatispaté, marinerade bönor, fänkål med saffranssås och mycket annat att inspireras av.

Själv tänker jag nu börja lägga ut smarriga julrecept, men allra först ett julklappstips (varning för reklam!):

Köp ett presentkort på föredrag av mig; vegosnack, ett glas vin och smakprover för 200 kronor! Själva föredraget kommer jag att hålla i februari i centrala Stockholm, exakt tidpunkt kommer. Föredraget passar dem som är lite vegonybörjare eller blandkostare som är nyfikna på vegomat. Jag kommer troligen att ha flera föredrag under samma månad, det ska vara en liten grupp så att alla vågar ställa frågor.

Maila mig om du vill shoppa, pia.hall@virlab.com.

Saffransfräst haloumi med heta nötter


1-2 msk olja
2 dl nötter, hackade
0,5 tsk chilipulver
1 tsk kardemumma
1 tsk kanel
1 tsk socker
1 pkt haloumi
0.5 kuvert saffran

Häll oljan i panna, låt nötter, kryddor och socker fräsa ett par minuter. Skaka pannan regelbundet. Lägg åt sidan.

Skiva osten ganska tunt. Fräs saffran i lite olja. Stek osten på hög värme ett par minuter på varje sida. Servera omedelbart tillsammans med nötterna.

2 kommentarer:

  1. Gud vad det lät gott! Ska testa i morgon!

    SvaraRadera
  2. Ja, att bara steka osten i saffran duger bra det med :-). Nötterna är lite överkurs, men smarrigt.

    SvaraRadera