söndag 12 juli 2009

Paj utan paj


Sommaren är förstås underbar och en av de där underbara sakerna är att laga smaskig mat i fint kök. Men en av de jobbiga grejerna med sommaren är att vara TVUNGEN att laga smaskig mat i fint kök. Två gånger om dagen. Jag menar, vad ska man laga? Detta ständiga problem, denna ständiga utmaning. Ibland roligt och inspirerande, ibland bara frustrerande. Särskilt när man har en liten 5-åring hemma som oftast skriker DET DÄR ÄR ÄCKLIGT när maten serveras.


Så jag gör som de flesta andra, vandrar omkring i lätt panik i matbutiken, vrider på förpackningar, lägger i korgen, plockar upp igen, tar något annat,.

Häromdagen plockade jag en receptlapp från en hylla på ICA och handlade efter ingredienserna på den. Självklart gjorde jag vissa förändringar, det måste jag ju, så jag inte känner mig helt misslyckad. Det blev supergott.

Rätten går att variera efter det man har i kyl och skafferi.


Filopaj med spenat, feta och pinjenötter

Sätt ugnen på 175 gr.

Fräs spenat med vitlök. Sepnaten kan vara färsk eller fryst (bladspenat). Typ 400 gr. Salta och svartpeppra rejält. Skär fetan i bitar. Rosta några matskedar pinjenötter i pannan.

Använd helst filodeg från kyldisken, den från frysen tycker jag är mycket svårare att ha att göra med. Täck en pajform med filodeg. Klipp ev av kanterna på degen. Pensla försiktigt med olja. Lägg på ett lager deg till. Pensla lite med olja. Skeda upp spenat, feta och pinje över degen. Täck med ett lager deg till. Skeda på resten av spenaten, fetan och nötterna. Täck med två lager deg. Klipp av kanterna. Olja lite på toppen. Lägg på skivor av små tomater samt pinjenötter. Baka i ugn i sådär 30-40 min.


Går att variera med exempelvis broccoli som är mixad med vitlök, samt bitar av mozzarella.

1 kommentar:

  1. Vad det blev gott och så himla snyggt med det papperstunna skalet. Maud

    SvaraRadera