fredag 31 juli 2009

Grillsallad och vegoprat


Ikväll ska jag prata på Shipleys på Österlen. Klart att du ska komma dit! Vin, tilltugg och prat blir det, kl nitton. När ägarna frågade mig om jag kunde ha ett vegoprat just den 31 juli så funderade jag ett slag och sa sedan att visst, inga problem, jag har inget särskilt för mig den dagen. Någon vecka senare började jag känna att det liksom var något med den där dagen ändå.

Så slog det mig!

Det var ju vår bröllopsdag, vår första dessutom, vi gifte oss ju förra sommaren.

Nåväl. Vi får väl klämma den där flaskan med bubbel efter vi kommit hem ikväll.


Bästa salladen till allt grillat

Börja med att dela små tomater på mitten och lägg i ugnsfast form. Salta och baka i låg värme i sådär en timme. Låg värme kan vara 75 gr.

Rör ihop en vitlöksvinägrett. God olja, vinäger, mycket salt, peppar, pressad vitlök (ja, jag ids inte hacka). Koka 1 dl röda linser i ett par dl vatten och en halv buljongtärning (Biofoods helst).

Skölj ett salladshuvud och en påse rucola eller annan pepprig sort. Skär i mindre bitar.


Blanda salladen med linserna och dressing. Toppa med de nu fantastiskt smakrika tomaterna. Släng på lite nötter om du har några hemma.

Servera till halloumi, spett, vegobiffar eller annat snyggt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar