torsdag 20 augusti 2009

Tid för tofu


I förrgår pratade jag på Malmöfestivalen tillsammans med den trevlige kocken Daniel Quartey. Vi pratatde i två timmar allt medan han lagade sojafärspiroger och lasagne. Publiken växte i takt med att själva provsmakningen närmade sig...


En av frågorna vi fick kom från en tjej som inte åt kött eller fisk, inte gillade köttersättningsprodukter och inte heller gillade bönor eller linser. Hon undrade helt enkelt vad vi rekommenderade. Först i efterhand tänkte jag att hon nog borde försöka lära sig att gilla bönor och linser, att det finns en miljon sätt att äta dem på och att hon med all säkerhet skulle kunna hitta några.

Men jag föreslog tofu och det visste hon inte vad det var!


Jag har tidigare skrivit om tofu, men eftersom det är en sådan fantastisk produkt tjatar jag vidare. Tofu är en massa gjord på sojabönor. Den har en konsistens någonstans mellan halloumi och mozzarella. Ja, nu pratar jag om den fasta tofun som är den enda jag använder. Den är vitgrå och i stort sett luktlös, den smakar inte något alls om man inte tillsätter krydoor och smak. Jag brukar tänka på tofuns naturella smak som kondenserad luft. Men tofu är en enorm förmåga att suga i sig de smaker man tillsätter och den är därför jättebra som bas för biffar.


Ett paket tofu mixat med lite mjöl, vitlök, lök och svamp blir fina små biffar serverade med en god sås. Eller smaksätt biffarna med kapris och fetaost. Eller bara färsk salvia. Eller finhackad chilifrukt, vitlök och koriander. Eller finhackade oliver och rosmarin.

Du ser, du kan egentligen´smaksätta dem med det du har hemma. Det viktiga är att de får en riktigt tydlig smak.


Du kan forma tofugeggan till biffar eller järpar eller till och med små köttbulleliknande bollar. Men lättast är biffar. Ibland kan det vara svårt att få det hela att hålla ihop och då är biffar att föredra.


1 pkt fast tofu, helst marinerad (prova också rökt)
1-2 msk mjöl

2 msk kapris

1/2 paket smulad feta

vitlök

timjan

salt

peppar

olja


Mixa halva paketet tofu med mjöl, kapris och feta. Addera kryddorna. Mosa resterande tofu med en gaffel och blanda med mixen. Forma biffar och stek i riktigt varm panna med generöst med olja.


Biffarna fungerar självklart bra som burgare! Eller varför inte lägga dem på en macka med en kladdig sås och lite väl valda grönsaker.

1 kommentar: