tisdag 17 februari 2009

Ekologi och soppa med valnötspesto



Igår var jag på en marknadsundersökning, en sådan där man sitter åtta personer i ett rum och diskuterar en fråga i ett par timmar. Just igår handlade det om barnmat. Alla som var med var välartikulerade och hade massa åsikter om det mesta. Medvetna konsumenter, tänkte jag. Tills en kvinna sa: "Ekologiskt! Står det så på förpackningen så köper jag inte det till mina barn, det låter så tråkigt."

Jag trodde faktiskt att hon skojade, men ack, nej, det visade sig att hon var av den åsikten att ekologiskt är foträtt och trist.

Jag är fortfarande skakad.

Antagligen kvinnan ifråga också, för senare under marknadsundersökningen när jag sa att jag var vegetarian, då såg hon ut som om hon ville ringa polisen.

Det är nyttigt att träffa männsikor som inte ingår i ens vanliga värld.

Dagens recept: Soppa med valnötspesto

Ta tre-fyra morötter och två palsternackor, skala och lägg i olja i ugnsfast form. In i ugnen på 200 gr tills de är mjuka och fina. Stek under tiden en hackad gullök tills den blir genomskinlig, addera två-tre skalade potatisar i bitar, häll på en liter buljong, låt puttra till potatisen är mjuk.

Mixa allt slätt. Koka upp med havregrädde, ett par dl. Smaka av med salt och ev vitpeppar.

Servera med gott bröd och en valnötspesto: mixa en dl valnötter, en vitlöksklyfta, några kvistar bladpersilja, en halv dl riven stark ost.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar