onsdag 11 februari 2009

Vego Vidi Vici


Jag tror att en av anledningarna till att jag gifte mig med A var att han kan hacka grönsaker så fint. Äter just nu en lunchlåda med mortotsbitar små som sacketter (heter det så?). En anledning att älska honom.


Dagens rätt:

Maraissallad, inspirerad av en sallad jag åt i Paris, inte alls i Marais, men jag tyckte det lät coolt att kalla den så i alla fall.

Ta 2-3 morötter, riv dem, riv också en annan rotfrukt, typ palsternacka (ja, rå ska den vara), blanda med en ask blandade groddar, ca 2 dl gröna linser och sådär 1 dl nötter. Jordnötter går fint, hackade hasselnötter också, ta det du har hemma eller som du gillar.
Blanda till en dressing på 0,5 dl olja, en pressad vitlök, salt, en skvätt pressad citron. Blanda med salladen och njut.

Vilken vitaminkick så här när vintern är som tristast.

2 kommentarer: