lördag 21 februari 2009

Pasta, romanesco och burkmat


Konstig sak jag såg i mataffären igår: Paket i kyldisken med omelett-smet. Måste ju vara som att köpa ett paket ägg. Fast jag har ju å andra sidan själv köpt burkar med röda linser, vilket är ungefär samma sak som att köpa burkar med färdigkokta makaroner. Röda linser tar ju bara tio minuter att koka; ungefär som någon pasta. Jag lovar härmed att aldrig mer köpa en burk med ät-färdiga röda linser!


Igår lagade jag i mitt tycke väldigt god middag, men med två sjuka killar vid middagsbordet fick jag inga stående ovationer. A gick och la sig mitt i middagen, G nästan somnade på stolen. Tur att min mamma var där och åt med god aptit.


Dagens (eller rättare sagt gårdagens) recept:

Koka romanesco. Romanesco är en hybrid av broccoli och blomkål med en fin, mild smak. Den är snyggare än sina kusiner. Som sagt, koka den al dente, men spar gärna några av de yttersta topparna till dekoration.

Mixa med vitlök och Västerbotten och en msk olja.

Koka några lasagneplattor, skeda ut ett par matskedar grönsakskräm på varje platta, rulla ihop. Servera som den är eller gratinera i ugnen i några minuter med lite extra ost på toppen.


Vill man blaffa på med en tomatsås så går det förstås bra. Jag brukar addera röda linser (numera aldrig från burk :-) i såsen så att den blir matigare och grövre. Och en skvätt rödvin gör inte smaken sämre förstås.

3 kommentarer:

  1. Det blev väldigt gott.Tack!! Romanescon såg ut som något ur ett program för riktigt små barn, så litet skeptisk var jag. Mamma

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Jag måste bara få säga att "säsongens vego" är kanonbra!!!, bra, god mat och inte alls krångligt. Tack för äntligen en bra vegetarisk kokbok som man verkligen kan rekommendera.
    /Catrin

    SvaraRadera
  3. Vad kul att du gillar boken!
    Jag tänker redan på nästa bok :-)

    Roligt med en kommentar också! Alla andra kommentarer har jag fått till min mail eller FB, men roligare här!

    SvaraRadera