måndag 16 februari 2009

Tid för tofu


Den första gången jag åt tofu var förstås på ett sushi-hak. Den låg där, vit och dallrande, i min miso-soppa. Det var något av det värsta jag hade ätit. Inte smaken, tofu smakar ju nästan ingenting, som sammanpressad luft. Men konsistensen... Den var vrålhemsk.

Jag upptäckte tofu först flera år senare på en brittisk vegokrog, fick en sallad med små hårdstekta tofukuber, det var otroligt gott. Så gott att jag faktiskt inte förstod att det var tofu till en början, jag trodde att det var någon typ av ost.

Nu är jag tofu-fan. Hängiven! Tofu kan praktiskt tagit användas till vad som helst. Det går att göra smaskiga desserter, lena såser, kraftiga biffar, smakrika burgare och mycket annat.


Dagens recept: Skramlad tofu

Ja, en variant på äggröra helt enkelt. Häll i rejält med fett i stekpannan, mosa ner tofun med en gaffel, den ska bli helt smulig. Krydda med örtkryddor, gärna färska. Och salt. Men har du tagit marinerad tofu så var lite försiktig med saltet, smaka av. Toppa med hackad bladpersilja.

Servera som brunchmat med bönor, ugnsstekt potatis och starkt kaffe.


Dagens recept 2: Tofusnack

Skär fast tofu i långsmala bitar. Vänd i ströbröd. Stek ordentligt. Servera med olika dippsåser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar