torsdag 12 februari 2009

Grön blus & grön mat







Igår fick jag instruktioner från en stylist som ska styra upp en fotografering som jag ska vara med på. Det är ICAs kundtidning, Buffé, som ska ha ett helt vegetariskt nummer, riktigt kul! Jag har varit med tillsammans med några riktiga kockar och spånat fram två trerätters menyer. Fina, festliga sådana.

Ja, idag är då fotograferingen. "Ljusa, glada kläder, gärna lite finklätt."

Herregud. En titt i min garderob gjorde att jag var tvungen att springa på stan i två timmar. Hittade en gräsgrön singoallablus. Snart i en tidning nära dig.

För övrigt är jag sugen på en pesto som K pratade om, som jag aldrig testat; mandel och Västerbotten. Låter ljuvligt.

Dagens rätt blir några goda tillbehör (prova med t ex tzayspett):

Ärtpesto! Ja, den har förekommit i olika versioner i alla tidningar vid det här laget, men blir inte sämre i smaken av det. Tina en ask med frysta ärtor. Mixa tillsammans med en vitlöksklyfta, salt, svartpeppar, rapsolja och solroskärnor. Servera kall. Går bra att ha som pålägg, dipp eller till mat.

Squash med parmesan. Skiva squashen i tjocka skivor, lägg i ugnsfast form. Salta, peppra, olja. In i riktigt varm ugn sådär 5 minuter. Ta ut och placera i skål, varva med parmesanskivor. Jag tycker att det blir så gott när osten inte är helt smält, bara lite kladdig av värmen från squashen.

Morotstzatziki. Ett par dl tjock naturell yoghurt, matlagningsyoghurt eller dylik. Ett par morötter. Salt, vitlök. Riv morötterna fint, krama gärna ur lite av vätskan. Rör ner i yoghurten, salta, peppra, pressa ner vitlök. Rör ev i lite olja om du vill mjuka upp röran.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar