torsdag 19 februari 2009

Ljuvliga svartrot!


Imorse skulle sonen, 4 år, ringa till dagis för att berätta att han inte skulle komma, han var lite halvkrasslig. Han envisas med att vilja ringa själv.

"Hej, det är jag. Jag kan inte komma idag. Min mamma och pappa låg kvar jättelänge i sängen i morse, jag hann bli UTSVULTEN."


Dagens recept:

Råstekta svartrötter

Svartrötter är ju så ljuvligt gott, en bortglömd och underskattad grönsak, väl värd att bli en stjärna. Godast blir den, tycker jag, om man bara skalar den, skär i mindre bitar, någon dm, steker i smör i några minuter och serverar med en citronklyfta. Det är en delikatess!


Dagens recept2:

Ravioli

Gör en pastadeg; 2 ägg, 2 msk olja, 2 msk vatten, lite salt blandas. Häll i 3 dl durumvete och 1 dl vanligt vetemjöl pö om pö. Knåda för hand sådär en tio minuter. Låt degen vila ngn timme. Baka ut den så tunt du bara kan, har du ingen pastamaskin så överväg att köpa en! Den kostar sådär 400 kr, men du kommer att älska den!

Ja, kavla ut degen så tunt du kan till två avlånga ark. Ploppa ut en tsk av valt innehåll med fem centimeters mellanrum i raka linjer. Pensla med vatten mellan högarna med innehåll. Lägg över det andra arket, försiktigt! Tryck ihop arken. Skär ut pastakuddarna med en kniv eller en degsporre.

Koka några minuter, testa med en först, beror lite på storlek hur lång tid de behöver i vattnet.


Klassisk fyllning är ju ricotta och spenat, men man kan ha i vad som helst. Svamp och Keso. Jordärtskockor och timjan. Västerbotten och röda linser och tomat.


Servera med en tomatsås förstås!

1 kommentar: