onsdag 4 mars 2009

GI, sojakött och sallad



Säg den som inte testat GI-metoden som ett sätt att gå ner i vikt! I stort sett alla jag pratar med håller på att dra ner på kolhydrater eller följer någon av de olika GI-liknande varianter som finns. (Hm, kanske är ett ålderstecken, medelåldersfläsket.)

Själv har jag också upptäckt att jag mår lite bättre när jag inte vräker i mig kolhydrater, som jag har en tendens att göra. När jag googlade på GI hittade jag dock riktiga hemska inlägg på olika forum. Personer som berättar om att de enbart äter kött och feta såser. Grönsaker lägger de bara fram på tallriken för syns skull om de ska äta på jobbet eller på annat ställe än hemma.

Det måste ju låta ganska äckligt även för de flesta blandkostare (dvs sådana som inte är vegetarianer). För att inte tala om miljöpåverkan. Herregud! Det går att äta schysst GI-mat med linser och grönsaker och feta såser gjorda på fetter från växtriket.

Kör med röda linser, halloumi, böndipper, fullkornspasta, biffar gjorda på nötter, grönsaksspett med vitlökssås, sojaköttsrätter. Det finns en uppsjö!

Dagens rätt
Sallad med sojakött

Sojakött är fantastiskt bra, det är billigt, gott och har bra hållbarhet. På minussidan finns att det tar lite tid att tillaga. Köp bitar, det finns i hälsokostbutikerna, men även i de flesta större mataffärer. Man köper sojaköttet torkat (finns varianter i frysdisken också, men torkat är det i sin renaste form). Koka det i buljong en kvart. Pressa ur vätskan (detta moment är superviktigt, pressar man inte ut vätskan ordentligt blir sojaköttbitarna lite soggiga). Lägg i marinad ett par timmar eller helst över natten.

Stek sojaköttet. Blanda med skivade småtomater, fint hackade morötter, avokado, quinoa, marinerade champinjoner, salladssort du gillar. Toppa med nötter eller frön. Droppa över en smakrik dressing.

PS: Om du tycker att det där med sojakött verkar för puligt så kan du ta tofu istället. Marinerad sådan. Skär i små bitar och hårdstek.

1 kommentar:

  1. Tack Pia för att du tar upp GI-matens miljöpåverkan. Dieter som bygger på kött är inte hållbara för planetens resurser. Jag funderar på om man kan se det såhär:

    1) GI, LCHF mfl. är till för folk som vill gå ned i vikt och förbättra hälsan. Det är positivt eftersom det finns många överviktiga som kan känna sig maktlösa inför bantningspiller som inte funkar osv. Sen när de gått ned kan de dra ned på köttet igen och anamma en mer miljövänlig matstil.
    2) Dessa personer kan använda en vegetarisk GI, som vi vegetarianer måste uppfinna! Då kan dessa personer få bättre hälsa på ett mer miljövänligt sätt.

    Verkar som en bra blogg du har, lättillgänglig. Jag skulle tycka det vore jätteintressant om du kunde skriva mer om vegetariska, helt veganska, alternativ till den miljövidriga GI-diet som bygger på kött.

    Mvh Anna

    SvaraRadera