tisdag 10 mars 2009

Lyxig bönmacka och hemlig mat


Jag får en hel massa kommentarer om bloggen, men bara till min mail eller till Facebook. Kommentera gärna här, det är roligare!


I lördags var jag ju på ROOM för att pusha för min fina kokbok, det var skoj, vi (ja, Anders fick stå i köket och fixa ihop smakproverna medan jag stod i butiken och tog åt mig äran) bjussade på fyllda cocktailtomater toppade med algkaviar samt en lyxig macka som det kommer recept på längre ner.


Jag stod där och pratade om vikten av att äta i säsong, att äta rena fina råvaror, att hålla sig borta från kemiska tillsatser och sådär. Sedan, när jag var klar för dagen, smög jag in på ICA och handlade 2 påsar quornfärs, 2 burkar färdig tomatsås och en Marabou Dukat.

Hm, det är inte alltid lätt att leva som man lär...


Dagens recept

Lyxig bönmacka

Detta är en variant på mackan som finns på omslaget på min kokbok Säsongens vego. Skär gott lantbröd i lagom stora bitar (beroende på hunger). Stryk på ett lager med kräm (färskost eller liknande, blandat med finhackad rödlök, örtsalt och svartpeppar). Skeda på blandade bönor, dock måste i alla fall hälften vara fint gröna, som sojabönor eller bondbönor. Riv över lite parmesan. Toppa med ärtskott.

3 kommentarer:

  1. Vad blir det för mat imorgon? Jag har kikärtor, zuccini, morötter, lök, en förpackning med bönmix och potatis hemma. Vad ska jag laga av det tycker du? ps. jag är gluten allergiker så något bröd eller mjöl till det går inte!

    SvaraRadera
  2. Ojoj, den var knivig.
    kanske en fin liten sidosallad där du hyvlar zuchini o morötter i fina smala band, blandar i bönmixen, häller över dressing på citron, olja o örtsalt, samt toppar med nötter eller frön.
    Gör en potatisrösti till med potatisen och löken. Och så en morotstzatsiki. Mums.

    SvaraRadera
  3. gjorde paten från din kokbok, den var fantastisk!!

    SvaraRadera