måndag 8 november 2010

Biffar och vinslattar

Jag var ju inne på rester häromsistens. Ett annat utmärkt rest-tips är att ta vinslattar och hälla det i isbitsfack. Och så använder man dem till matlagning när andan faller på. Jag är ingen supervindrickare (haha), men jag älskar vin i maten. Eller om jag ska vara ärlig tycker jag att all typ av alkoholhaltig dryck är god som smaksättare, trots att alkoholen förstås försvinner vid upphettningen. Men portvin, sherry, konjak, ja, till och med Calvados har jag använt med framgång i soppor och grytor.

När det gäller mattips så vill jag slå ett slag för vegefärs igen. Det är företaget Hälsans Kök som ligger bakom den, och den går inte i mitt tycke att byta ut mot någon annan vegetarisk färs. Den håller ihop på ett väldigt bra sätt, gjord att göra typ köttbullar eller järpar eller biffar av.
Tina färsen långsamt. Blanda med exempelvis finhackad rödlök, bitar av fetaost, kapris och hackad bladpersilja. Fräs i små fina biffar.
Också väldigt gott att blanda färsen med lite pesto och hackad mandel.
Eller bitar av inlagda rödbetor och finhackad lök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar