måndag 1 november 2010

Rester rules

En gång i tiden tyckte jag att rester lät jättedeppigt. Nu tycker jag att det är höjden av lyx. God, hemlagad mat klar i kylen!
Gjorde häromdagen en maffig sats risotto, tack vare vår matkasse.
Den var med fetaost, tomater, oliver och timjan. Jag hällde i en skvätt vin också, eftersom jag hade det hemma.

Om risotto brukar man ju säga att den bara håller sig riktigt god en kort stund, den är med andra ord inte någon självklar stjärna som restmiddag.

När jag och en väninna var på Operakällaren beställde vi just risotto. Väninnan gick ut för att ta ett samtal just när hovmästaren vandrade in med våra risottotallrikar. Han backade diskret ut i köket igen. När väninnan fortfarande inte hade kommit tillbaka efter tre minuter kom han tillbaka.
"Kökschefen förbjuder oss att servera risotto som är mer än fyra minuter gammal", sa han torrt. "Så vi var tyvärr tvungna att slänga den, kocken håller nu på att laga ny. Vi beklagar det inträffade och bjuder er på varsitt glas vin i väntan."

Behöver jag säga att vi bara var lyckliga över att få varsitt gratis glas vin?

Nåväl. Risotto ska alltså inte ätas gammal. Men jag stekte den dagsgamla risotton i små knubbiga plättar och det blev riktigt gott. Vet inte om folket på Operakällaren hade gått med på det, men jag åt i alla fall med god aptit :-)

2 kommentarer:

  1. Oj oj, vilket slöseri (på Operakällaren, alltså), men jag håller med om att rester i frysen är en höjdare! Har man inte så mycket att det räcker till en matlåda eller en måltid, får man använda fantasin och fixa till nåt, precis som du gjorde.

    SvaraRadera
  2. God var den, väldigt god!

    Hälsningar Väninnan ;-)

    SvaraRadera