fredag 26 november 2010

Julmat, starten

Trots att jag egentligen har lovat mig själv att inte börja hetsa om julen förrän december åtminstone startat så kör jag på redan nu...
Jag gnällde ju i tidigare inlägg om julhetsen och hur man ska hinna med och ha ork när det gäller maten.

En väldigt bra kommentar handlade om att minimera; att bara satsa på de fem rätter man verkligen gillar, strunta i alla de andra.
Det är lite så vi brukar göra också, jag har nga favorietr jag alltid kör.
Dessa favoriter finns med i det nummer av Hälsa som är ute nu och en del av dem plus ett par andra finns i en annan tidning som är ute nu.
Jag hörde att en läsare av båda dessa tidningar var besviken på att jag inte hade större variation av recept, hon hade velat ha helt olika recept i de två tidningarna. Jag förstår hennes tanke, men jag håller mig faktiskt till ett ganska begränsat antal rätter själv till jul. Men för att blidka henne och andra julsugna kommer jag att presentera tio julrecept till här under december.
TROTS att jag samtidigt tycker att det där ordet Minímera är helt rätt.
Men man kan ju förstås ändå välja typ fem av rätterna...

Om Minimera ligger på listan som ska få oss att kunna få en lugn och fridefull jul, är Planera ett annat bra ord. Vet att en del blir stressade av listor och planer, sluta genast läs om du tillhör den skaran. Själv blir jag lugn av planer och listor, så en planering över vad som ska göras i matväg och när, är en bra väg för mig att få lugn inför jul.
Delegera är förstås ett annat fint ord i sammanhanget. Låt alla som ska äta fixa varsin rätt. Om det inte går så köp färdigt! Du behöver ju inte gräva nere i ngn deppig frysdisk, det går ju att hitta jättefina grejer i stora matbutikers delidiskar. Visst kan det kosta lite extra, men det är det värt för lite frid tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar