fredag 19 november 2010

Julhetsen har börjat...


Igår kom Coops tidning Mersmak hem i brevlådan. Jag blir glad när den kommer, tycker det ofta är bra recept och fina bilder, vettiga artiklar och schyssta tips.
I detta nummer var det en artikel om julmat med Emma Hamberg och Anette Rosvall. "God Jul enligt Husmorsorna".

Ingressen säger "Vad är väl en jul egentligen? Stressig, tjafsig och fylld av prestationsångest? När den skulle kunna vara alldeles, alldeles underbar. Gör som Emma Hamberg och Anette Rosvall, alias Husmorsorna. Släpp alla måsten. Låt julen bestå av det viktigaste - gemenskap, värme och god mat!"

Så långt allt väl i min värld. Jag vill också ha lugn och ro och en härlig jul med familj och vänner.
Men så kommer recept och bilder på "Ugnsbakad julskinka med salvia, clementine och vitlök" och "Rosa gravad lax med röd rödbetskant" och ett par recept till.
Allt vackert fotad av duktiga Jenny Grimsgård.
Men inte fan drar det ner på julångesten att se det där.
Och nu pratar jag inte alls om skinkan eller fisken, nej, för en gångs skull hetsar jag inte alls om döda djur, utan om den där smygförmedlingen av att vi måste ordna allt själva om det ska räknas på julen.
Det må stå i artikeln att "man ska anpassa julen efter tid", men hade det verkligen varit artikelns mening hade jag hellre sett en lista över punkter som gör att vi kan dra ner på ambitionsnivån med gott samvete.
Inte piffiga bilder med tjusig mat på fint porslin.

Jag tror att just julmaten är en av de saker som gör att folk verkligen blir stressade. Ännu mer idag när vi är så medvetna om e-nummer och annat skräp i halvfabrikaten. Kör vi halvfabrikat på julafton är vi dödens. Typ.

Jag ska försöka komma på en bra strategi för attminska julstressen när det gäller vegojulmaten och förmedla den här. Har du tips så lägg genast in en kommentar.

4 kommentarer:

  1. Galet vad du har rätt

    SvaraRadera
  2. Mitt bästa tips är; skit i julklappshetsen! Inse att det viktigaste är att man har varandra, inte att jaga runt i butiker med en miljon andra hålögda människor och försöka bräcka varann i konsumtionshets.
    Mitt näst bästa tips är att skära ner på antalet rätter på julbordet. Välj ut de 5 saker du gillar bäst och håll dig till dem. Då äter man bara det som är godast och lämnar plats till det viktiga - julgodiset. :-)

    SvaraRadera
  3. Åh, vilket klokt inlägg! Önskar att jag kunde bidra med någon "lösning". tänk om man kunde använda mer olagad mat. Alltså mer råvaror som inte behöver tillagas så mycket. Ja, ingen lösning, men bara en tanke.Tanken kom från mandariner... som är så himla mycket jul, men utan tillagning, bara ätning. Jättebra att du lyfter frågan. Önskar att allt vore jättejämlikt, men tyvärr tror jag att det ofta är mammor och fruar som jobbar sig halvt fördärvade för att uppfylla allas önskningar. Ofta utan att en sekund fråga sig själva hur de skulle vilja fira julhelgen och vad de personligen skulle vilja äta.

    SvaraRadera
  4. Tack för kommentarer och smarta idéer!
    De ska läggas till listan!
    Man behöver ju inte ha tjugo rätter på bordet bara för att det är jul?
    Och det där med att äta mer olagad mat är ju faktiskt också väldigt bra.

    Tror också att det är kvinnan som står för maten i de allra flesta fall, även i de mest jämlika familjer...

    Jag känner mig lite som en som kör med dubbelmoral eftersom jag själv har gjort några julmatsartiklar till tidningar i år.
    Får försöka motarbeta mig själv där, genom en aktiv drive på bloggen för en enklare jul!

    SvaraRadera