måndag 18 oktober 2010

Ett bra redskap. Och en varning.

En mandolin är ett måste i köket. Den ser ut som en liten skärbräda, men det finns en kniv istallerad ungefär i mitten. Man kan ställa in kniven på olika lägen och på så sätt få olika tjocklekar på de grönsaker man skär eller strimlar på mandolinen.
Det går att komma billigt undan, för bara ett par hundra kan man köpa ett dugligt exempelar i en vanlig mataffär. Vill man lägga ner mer pengar så kan man surfa runt på nätet... Men jag tycker att de billigare varianterna duger utmärkt.
Dock vill jag utfärda en varning; man ska absolut inte glömma att använda den fiffiga grönsakshållaren när man skär. Den gör att man undviker att skära av sig handen (eller ja, en liten del då).
jag glömde det i fredags när jag skulle göra tunna fina potatisskivor till en gratäng. Blodet forsade hela kvällen från mitt finger, ett till synes litet fjantigt sår var det, men på själva knogen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar