lördag 23 oktober 2010

Fulcurry

Ibland blir jag sugen på 70-talets "exotiska" höns i curry. Det var långt innan vi hade smakat thaimat och indiskt, det var när kinakrogarna stod för det riktigt annorlunda för våra känsliga nordiska smaklökar.
Då, någon gång när mina föräldrar var riktigt vågade, lagade de höns i curry. Den där konsumcurryn som troligen inte har något alls att göra med den heta kryddblandingen man hittar med samma namn i Indien.

Idag har jag och min familj skafferihyllorna fyllda av härliga kryddor och kryddblandningar, inte minst från Lanka, det lilla indiska hålet i väggen på Ringvägen i Stockholm, http://sv.lankate.se/?pid=1.
Men då och då blir jag vådligt sugen på den där fulcurryn som jag minns den från 70-talet. Idag gör jag den förstås inte med kött utan med quorn eller sojakött.

Fulcurry
1 msk curry (billig, snäll)
1 gul lök
1 msk olja
1 paprika, i bitar
lite champinjoner, i bitar
ca 250 gr quornbitar eller motsvarande sojaköttsbitar
1,5 dl havregrädde
salt
peppar

Hacka löken, fräs lök och curry i olja.
Lägg till paprika, svamp och quorn/sojakött och fräs till genomstekta. Häll på grädden, låt puttra en stund.
Smaka av med salt och peppar.
Servera med ris.
Till dessert marängsuisse :-)

4 kommentarer:

  1. haha. Fulcurry :)

    Extra tack för att du skippar kogrädden också!

    SvaraRadera
  2. Fulcurry är ett härligt ord :-)
    Vi kör också med "fulpizza".

    Jag tycker att I-mat är väldigt bra matbas, alltså den havregrädde som finns i många mataffärer. Den vågar även den som är ny i vegoköket prova :-)

    SvaraRadera
  3. :D

    Jag tänkte faktiskt på "höns och ris och currysås", som det brukade heta på min skolmatsedel, när vi gjorde en liknande rätt med glutenstrimlor från http://vegshop.se/. De är liksom sega och trådiga/skiktade på precis rätt sätt. :)

    SvaraRadera
  4. Åh, de måste jag ju testa, för att få den rätta trådiga känslan!

    SvaraRadera