söndag 10 oktober 2010

Två inspiratörer

Var på ett semairium på Kulturhuset häromkvällen. Det handlade om vegomat i skolorna, mer eller mindre.
Först ut var en man i sådär 60-årsåldern, Martin Saar, klimat- och energicoach. Jag suckade för mig själv när han äntrade scenen, fördomsfull som jag visst är tänkte jag att han skulle vara torr och trist och rabbla nuffror. Men han var så inspirerande och så rolig att lyssna på.
Kolla gärna in den här, visserligen inte helt nya vid det här laget, men absolut läsvärda länken:
http://stallom.se/author/Martin_Saar/
Och behöver du ngn som kan prata om hur klimat och mat hänger ihop så boka honom genast till din skola, kommun, ditt företag eller organisation.

Den andra talaren var Michaela Tengblad, jobbar med utbildning om mat- och miljö för kökspersonal i förskolan på Norrmalms stadsdelsförvaltning. Hon pratade om hur man övergår till bättre mat i förskole- och skolkök. Riktiga råvaror, mer vego. Klart jag älskade henne! Dessutom tog hon in en viktig aspekt, där hon stod i kockkläder, att höja statusen för kökspersonalen i skolan. Just det, i skolan kallas de kökspersonal, där finns inga kockar... Det måste det ju bli ändring på!
Hon är också en sann inspiratör som brinner för bättre mat för barn. En sådan jag också skulle bjuda in till min skola eller förskola eller kommun om jag hade behov av matpepp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar