onsdag 27 oktober 2010

Modiga krögare sökes ASAP

Mat-Niklas, han som svänger omkring med kastrullerna i mat-program på TV, har ju en restaurang i Stockholm som heter 1900. Namnet ska liksom spegla ambitionen; lite Carl Larsson-feeling, pinnstolar och rejäl klassisk svensk mat, om än i modern tappning och flott upplagd.
Niklas har i flera intervjuer pratat om det där med vegetarisk mat. Om att vi borde äta mer vego. I en annan intervju läste jag att det är synd att det är så få som är vegetarianer, för då kan han ju inte ha vego på menyn.

Mycket riktigt. På 1900 fanns inte en enda vegorätt på menyn när jag var där.
Jag sa till den trevlige servitören att två av fyra i sällskapet ville ha vegetariskt. Det skulle köket ordna sa han.

Det vi fick, för jag tippar sådär 250 kr stycket, var jättegoda grönsaker, men i mitt tycke ingen rätt. Tillagade grönsaker med två olika puréer till. Det var inte ens tydligt vad som var stjärnan på tallriken. Lite potatis, lite svartrötter, lite svamp, lite lök.

Inte undra på att krogen inte vill lägga upp det på menyn. Och inte undra på att folk inte vill beställa vego på krogen.

Var finns de modiga krögarna i den här stan?

4 kommentarer:

  1. På Landet vid Telefonplan är den vegetariska maten ofta bättre än den köttiga säger blandkostarna. Och alltid minst en vegorätt till både för- och huvudrätt!
    Tyvärr är julmaten inte ett dugg vego!
    http://reservmart.blogspot.com/2010/07/landet.html

    För något år sedan åt jag en del på Pet sounds bar. Jättefin och uttänkt vegomat.

    SvaraRadera
  2. Åh, Landet, måste åka dit. Tack för tipset, har tänkt på det stället med jämna mellanrum, men aldrig fått ändan ur.
    Nu ska det ske.

    SvaraRadera
  3. Jag instämmer med dig, Pia. Var är alla finmatsvegokrogar? Hermans matställen och ekoreko i all ära, men ibland vore det roligt med något annat på menyn. And don't get me started när det gäller spenatricottafylld cannelloni och rödbetor med chevre som är alla restaurangers vegetariska alibi. Fast jag är förstås kräsen. På 70- och 80-talet bjöds man på råkost...

    SvaraRadera
  4. Ja, spenat och ricotta ger mig nästan kväljningar (synd, för det är ju gott, men det finns gränser för hur mycket man kan stoppa i sig).

    Längtar också efter fin krog med vita dukar och riktigt bra vegomat. Terriner och patéer och biffar och järpar och timbaler och sallader, allt gjort på riktigt bra råvaror. Serverat tillsammans med gott vin.

    SvaraRadera