söndag 3 oktober 2010

Vad är en korv?

Om jag tjatat om detta tidigare ber jag om ursäkt:
Många som inte äter vegetariskt ifrågasätter varför vi som gör det vill ha korv och burgare och färs och liknande. Alltså typiska "Ersättningsprodukter". Lookalikes.
Många tycker att det är märkligt.

Jag har aldrig hört ngn av dem ifrågasätta fiskburgare eller kycklingkorv.

Jag undrar varför någon överhuvudtaget orkar ifrågasätta detta. Vad spelar det för roll för dem hur min mat är formad?

Huvudskälet är förstås att många av oss vill äta den maten vi är vana vid. Vi är uppvuxna med korv och makaroner, fläskfilégryta, kyckling. (Ja, jag är uppvuxen på 70-talet, fläskfilégryta var bara när vi hade gäster :-)
Vi gillar liksom typen av mat och är vana vid den. Vi vill bara inte äta djur.

Själv älskar jag till exempel hamburgare, det är pinsamt att erkänna, men varje gång jag äter det tänker jag att det måste vara världens bästa mat. Särskilt nu när vi har börjat kladda på en inte helt e-nummer-kosher dressing med rökt smak.

Nu vet du.

6 kommentarer:

  1. Det finns bara ännu färre anledningar att inte äta kött eller fisk tack vare alla dessa vegetariska produkter som härmar de med djurlik i!

    SvaraRadera
  2. Jag håller med. De gånger vi varit på korvgrillning med familjen så tycker jag att det är skönt att kunna ha med vegokorvar. Blir inte så mycket förklaringsbehov då heller. Har man grillfest själv så är det bekvämt med korv eller hamburgare till alla, både vegetarianer och köttarianer. Då kan alla använda samma tillbehör. Tack Pia för de fina recepten i senaste Tidn Hälsa, De verkar mycket smarriga och jag ska verkligen med glädje laga dem.

    SvaraRadera
  3. Jag förstår inte vart skon klämmer för dem som klagar på oss som äter "ersättningsprodukter". Vad har det över huvud taget med någonting alls att göra?
    Kan/får man inte tycka om något som är salt och kryddigt, ljus- eller mörkbrunt med tuggmotstånd för att man vill bidra till mindre lidande för djur?
    Helt ofattbart resonemang i min mening.

    SvaraRadera
  4. Så sant så sant! Jag minns så väl minen och uttrycket på vissa personer som liksom ger intrycket av att dom "har kommit på en" med nånting som är förbjudet för vegeterianer bara för att man äter sojakorv. Eller så menar dom kanske att man hycklar? Well, well, kanske har dom bara stött på vegeterianer som äter vego av hälsoskäl eller liknande innan, såna som förkastar "vanlig" korv?

    SvaraRadera
  5. Sånadär kommentarer har jag också fått. "Du vill bara låtsas att du äter kött". Men asså vad begär dem? Blir det bättre om vi formar bullarna i fyrkanter istället? Det naturliga sättet att forma mat är ju i runda bollar, eller hur? varför får inte vegosar göra det då??

    SvaraRadera