tisdag 19 oktober 2010

Vegostart

Nu har jag fått så många frågor om hur man gör för att börja med vego att jag gör det lätt för mig och hänvisar till en sajt:
http://www.djurensratt.se/portal/page/portal/djurens_ratt/sidor/vegokit

Annars är detta en bra óch kort guide:
Gå över till vego stegvis.
Äter du aldrig vego idag, börja med en gång i veckan.
Kolla matböcker, surfa på skojiga sajter, plocka recepthäften i mataffärer, läs menyer på restauranger, prata med kompisar.
Fundera över vilken vegetarisk proteinkälla du vill ha till varje mål.
Experimentera.
Gå en kurs.

Faktum är att det inte är så himla märkvärdigt. De flesta äter säkert vegetariskt då och då utan att tänka på det. Ärtsoppa. Pasta med pesto och tomater. Grillad haloumi.

Det finns också matkassar med tillhörande recept som man kan prenumerera på. De flesta av dem innefattar vegetarisk mat en dag i veckan.
Själv har jag precis köpt en prenumeration på en matkasse som vi ska få varannan vecka, vara vegetarisk förstås.
Jag återkommer med en utförlig rapport :-)
Även om man inte alltid vill få mat och recept till dörren kan det vara en väldigt bra start för att komma igång med lite nya smaker och råvaror, få in hjärnan i lite nya banor helt enkelt.

3 kommentarer:

  1. Åh har du hittat en matkasse med bara vegokäk! Var!?

    SvaraRadera
  2. Framtidens mat!
    http://www.framtidensmat.se/fileadmin/images/Veg_hemsida.pdf
    Ett exempel på meny. Ser lovande ut.

    SvaraRadera