söndag 12 december 2010

Julmat, granité

Första gången jag blev inspirerad att göra granité var efter att jag hade lagt en rosévinsflaska i frysen och glömt den.
När jag öppnade frysen någon dag senare var det en mindre explosion därinne. Glaset hade verkligen exploderat, rosévinsgeggan hade lagt sig som en kladdig hinna över varenda liten sojakorv och bortglömd broccolisoppalåda därinne i frysen. Tillsammans med minimala små glasbitar.
Och det enda jag kunde tänka på var hur gott det såg ut med den där rosévinsgeggan och att jag måste testa att göra rosévinsgranité.
Det blev en av mina favvisar den sommaren. Inte för att det egentligen är ngn chockerande smakhöjdare,men en riktigt het sommar är det en perfekt dessert.

Likaväl som den gör sig på sommaren gör sig en granité faktiskt också efter julens mastiga mat (och innan allt julgodis).
Gör den på citron, apelsin, mandarin eller ngt annat du förknippar med julen!

Citrongranité
1,5 dl vatten
0,5 dl strösocker
1 st citron, finrivet skal och saft
1 dl vin, torrt vitt

Koka vatten, socker, citron och vin några minuter.
Kyl ner.
Häll i skål, ställ i frysen.
Rör med en gaffel ungefär en gång i timmen.
2. Häll upp lagen i en skål och ställ in i frysen. Rör lätt med en gaffel varje timme. Det tar ca 3 timmar innan granitén är fryst. Servera i kylda glas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar