söndag 5 december 2010

Semivegetarian? Lacto-ovo-vegetarian? Vegan?

Fick just frågan vad en semi-vegetarian är. För mig är det ett uttryck som inte riktigt finns. De som kallar sig det är antingen sådana som äter allt utom rött kött. Eller sådana som äter fisk men inte kött. Eller vanliga blandkostare som dock äter mest vego.
En del menar att det där med att ha uttryck för vad man äter är helkorkat överhuvudtaget. Jag tycker att det är ganska bra att kunna säga det när jag är ute och äter eller ska äta hos vänner som inte bjudit mig på middag tidigare. "Jag är vegetarian."
Å andra sidan är uttrycket så uppluckrat att jag ändå ofta behöver förklara vad jag äter och inte äter.
Vet att det finns en hardcore-grupp som menar att det är veganer som har rätt att kalla sig vegetarianer och att man bör kämpa för det. Det tycker jag verkar jättemärkligt. De flesta idag i Sverige tänker ju på vegankost som sådant helt utan animaliska produkter, medan det vegetariska även innehåller mejeriprodukter. Varför göra det hela ännu mer förvirrat? Känns som en överkurs-grej, något att ta tag i när det där med vegetarisk kost har hunnit lite längre fram.
Nåväl. Alla tycker olika.
Tycker du det är viktigt att det finns klara benämningar och om ja, varför?

1 kommentar:

  1. Jag tycker det räcker med vegan och vegetarian. Dom som envisas med att kalla sig vegetarianer fastän dom äter fisk (och ibland till och med kyckling) förstår jag mig inte riktigt på.
    /Laila

    SvaraRadera