söndag 8 augusti 2010

ÄNNU fler märken av tångkaviar


Från att ha varit ett udda inslag i matbutikerna är nu tångkaviar standard. Nu är det inte bara de två små producenterna som finns representerade på hyllorna, nu finns också Abba och som på bilden, ICAs egen (av förklarliga skäl finns just den varianten inte hos de konkurrerande kedjorna).
Tångkaviar är stenbitsrommens vegetariska motsvarighet. Den smakar vad jag har förstått (var ju så länge sedan jag åt ngt annat, så jag är inte rätt person att tycka till om just det) väldigt lik den ursprungliga varianten och ser likadan ut.
Den enda skillanden, förutom ingredienserna förstås, är att vegovarianten inte färgar av sig.
Alltså utmärkt som bjudmat det faktiskt går att förbereda.
Små cocktailtomater som gröps ur. Finhackad rödlök blandas med en del färskost och en del matlagningsyoghurt. Smaka av med örtsalt och svartpeppar. Fyll tomaterna med krämen. Ja, ett himla pill, jag vet! Toppa med lite tångkaviar. Drinktilltugget är klart!

6 kommentarer:

  1. men hur görs egentligen den där kaviarn
    /Saga

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Det har jag också funderat på. Jag ska faktiskt ringa och fråga. Återkommer om jag får bra svar.

    SvaraRadera
  3. Helt grymt :) Massa awesome näring, långt ner i näringskedjan. Fetter från havet är ju lite naturens soptunna för PCB, DDT, Dioxon, Kvicksilver, och alla andra vidriga skitsaker som kommer finnas kvar dom närmsta århundradena. Tång är något av det bästa man kan äta från havet. Japanerna fattade det för länge sen och därför har dom haft bra hälsa :] Nu dör dom också och får demenssjukdommar som vi i väst pga giftet i fiskarna ;/ Är tacksam för sånna här initiativ.

    SvaraRadera
  4. "Tångkaviar är formellt ingen kaviar dvs inte fiskrom, utan en romliknande produkt tillverkad av tvättad och rensad havstång, främst brun havstång. Tången löses upp och formas sedan till små kulor, kryddas och färgsätts."

    http://www.spisa.nu/3.16341/varufakta/tangkaviar/

    SvaraRadera
  5. Frågan är väl vad som händer när man börjar försöka mätta 7 miljarder magar med en och samma naturprodukt... Inget är ju hållbart, verkligen ingenting alls som industrialiseras idag tyvärr

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vem sa att man skulle äta bara en produkt?

      Radera