tisdag 3 augusti 2010

Sommarslut: Detoxdags

För min del har sommaren tagit slut nu.
Det betyder att jag är åter vid min dator i Stockholms innerstad istället för på den skånska åkern med ett gäng kor som närmsta grannar.
Av någon anledning tror jag varje vår att jag ska leva sunt på sommaren, men det är ju egentligen tvärtom. Vi har fluffigt bröd och marmelad till frukost istället för den vanliga knäckemackan.
Vi bakar chokladkakor och småkakor, bjuder på fika ungefär varannan dag.
När vi har gäster som bor över, vilket vi har ungefär hälften av tiden, så lagar vi mastiga middagar som sköljs ner med vin eller öl.
Dessutom känns det liksom fritt fram att äta mer choklad än vanligt när jag är i sommarhuset.
Så nu, dag 2 hemma, är min kropp i chocktillstånd. Inget fika, ingen dessert, ingen alkohol.
De där snygga, slappa byxorna jag hade glömt i en byrålåda i stan dök upp igen, jag blev glatt överraskad, till jag provade dem. De talade sitt tydliga språk:
"Hej Pia, vi är inte pösiga braller längre, vi är tajts."

Nu är det detox som gäller. Okay, ingen riktig sådan, det orkar jag inte, men en egen lättversion.
Alltså; ingen alkohol, ingen choklad, bra frukost, inga feta mellanmål, inte tre-fyra kladdiga guckor som komplement till varje måltid.


Detoxwrap


För en person

1 tunt, platt bröd
2 dl kokt quinoa
4 cocktailtomater, i bitar
1 näve färska bönor, kokade, i bitar
2-3 soltorkade tomater
några blad färsk basilika
1 msk nötter, hackade

Lägg ut brödet på ett fat.
Rör ihop övriga ingredienser. Skeda upp dem på brödet. Rulla ihop brödet

3 kommentarer:

  1. Många känner igen sig i det abrupta uppvaknandet efter semestern:-) Tyvärr fins inga snabba detoxkurer som kroppen mår bra av. Vill man ha ett långsiktigt bra avgiftningsresultat - minst 6 månader - ska man se till att få i sig s k polysackarider och en generellt bra näringsprofil. Seagreens® röstades fram som "one of the two best detox aids on the high street" av The Guardian Weekend. Kolla gärna in: http://www.seagreensshop.se/home/detox

    Bra blogg!

    SvaraRadera
  2. Hej Ola!
    Såg inte din kommentar förrän idag!
    Har du detoxat dig? Är du en hejare på det?
    Då kanske jag kan få göra en mininntervju med dig till bloggen?
    Om ja, maila mig!
    vegobruden@mail.com

    SvaraRadera
  3. vegobruden@gmail.com
    skulle det förstås stå!

    SvaraRadera