tisdag 24 augusti 2010

Nuts!

Nötter är en stor grej i vårt kök. Alla nötter. Vissa perioder har vi hasselnötter i allt, sedan kanske vi går vi in i en valnötsera. Nötter på sallader är ett måste. Nötguckor är ett måste vissa perioder.
Jag har lärt mig en viktig grej; nötter ska förvaras i kylen eftersom de innehåller så mycket fett. Ligger de i rumsvärme kan fettet härskna. Blä. Förvara dem gärna i en burk så att de inte tar smak av ngt annat i kylen.
Rosta gärna nötterna i en torr stekpanna, då får de en helt annan smak, ofta en mer pregnant smak än tidigare. Men håll koll i pannan. Att rosta nötter är som att koka mjölk. När man vänder ryggen till kokar det över/bränns vid.

3 kommentarer:

  1. Nu blev jag riktigt sugen på nötter, nästan så jag längtar till jul så jag kan göra vegopate m nötter

    SvaraRadera
  2. Ja, jag älskar också nötter och jag har också insett att de bör ligga i kylen. Tycker faktiskt att särskilt hasselnötter jättesnabbt börjar smaka illa. Kan nästan känna hur länge de legat på butikshyllan. En favorit hos mig är jordnötter naturella, utan olja, salt eller rostning. Tycker de har en rå och lite jordig smak som jag gillar.

    SvaraRadera
  3. Jordnötter tror jag är starkt underskattade! Tror många förknippar jordnötter med den där sunkiga skålen salta och flotta jornötter på krogen (jag gillar i och för sig sådana också...), men precis som Helena H skriver, naturella jordnötter är en helt annan sak,prova genast i maten om du inte har gjort det ännu :-)

    SvaraRadera