måndag 30 augusti 2010

Sport och vegomat


Om man sportar intensivt, då går det inte att äta vegetariskt. Så tror en del gravt missledda typer och jag har därför gjort en miniintervju med Fredrik Winberg som inte är elitidrottare, men inte långt därifrån. Han kör MTB, ett begrepp jag var tvungen att googla på, och enligt Wikipedia betyder det:
Mountainbike, terrängcykel, bergscykel, är samlingsnamn för en typ av cykel framför allt avsedd att köras i terräng, där cyklarnas utformning även givit namn åt de olika motions- eller tävlingsdiscipliner som förekommer. Förkortas MTB.

Fredrik är 37 år och har varit benhård vegan sedan år 2000.

Vad är viktigt att tänka på?

"Att äta en varierad (vegansk) kost, se till att få i sig B12, men för övrigt inte oroa sig så mycket. Det är inte svårt att få i sig det man behöver när man äter vegansk mat."

Hur preppar du i matväg innan ett större lopp?
"Ökar framför allt mängden kolhydrater, annars försöker jag att inte ändra matrutinerna alltför mycket, det man är van vid att äta vet man ju funkar."

Något du absolut inte skulle äta?
"Förutom animalisk föda förstås så är jag inte mycket för proteintillskott och andra pulverblandningar."

Har du tips på bra länkar för de som vill lära sig mer om idrott och vegomat?

"Rent generellt är det ju inget som skiljer en blandkost med en vegansk kost, förutom vad maten har för ursprung. Seriösa kostråd för idrottare är oftast uttryckta i termer som är mycket enkla att översätta till veganska alternativ. Så man behöver egentligen inte leta vego-specifik information utan klarar sig utmärkt på samma generella information.

Men det finns förstås vego-specifik information också, mitt favorittillhåll är http://www.veganfitness.net/ vilket är ett forum för veganism och idrott med över 6000 medlemmar från hela världen. Massor av bra information om alla möjliga sporter, och ett utmärkt ställe att lära känna andra veganer. "

1 kommentar:

  1. Kul att läsa om vegansk kost och cykelträning! Jag tycker Fredrik har en skön inställning som jag delar till 100%. Läs gärna om mina egna erfarenheter av vegancykling på min blogg, vegociped.se.

    SvaraRadera