fredag 6 augusti 2010

Bondens egen marknad


Nu när jag är stockholmare igen ska jag naturligtvis göra så som man gör då. Ialla fall om man bo på Söder och är sådär PK som jag är.
Då köar man till Bondens egen marknad, de kör imorgon, lördag. Jag laddar med vass blick och cash.
Då ska jag köpa allt som är i säsong i grönsaksväg och ha en underbar middag på kvällen. Bara äta grönsakerna som de är. Förvälla en del av dem. Koka de färska bönorna lätt. Fräsa mangold i vitlök. Ja, du fattar.
Och så avnjuta med ett glas rosé.
Tror vi får hitta på ngt annat till sonen dock...
Kanske kan vi få i honom fin pasta med kokta bönor, nötter och parmesan...

2 kommentarer:

  1. Tack för fina recept! Hur kan man äta färska bönor på andra sätt?
    /Bengt

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Färska bönor är godast att äta som de är tycker jag, med lite smör och salt.
    Bondbönor är en annan sak, det är de där enorma bönorna som är lite ludna.
    De ska sprias, dvs man ska ta ut själva bönan ur skalet. Så förväller man dem, kokar i 2-3 minuter i saltat vatten. Spola dem därefter i kallt vatten. Skala bort det tunna skalet som är nästan som en hinna.
    Sedan äter man dem! Gärna med några droppar smält smör och lite finhackad vitlök. ELler med några droppar olja och hackade örtkryddor.

    Lycka till!

    SvaraRadera