onsdag 11 augusti 2010

Mat på bild


Idag har jag varit på matfotografering. Det är nästan det roligaste med mitt jobb.
Att fundera ut ett tema på mat, provlaga hemma, komma på nya recept, ändra sig, göra inköpslistor och .... SÅ till sist ögonblicket jag väntat på: När jag åker till en studio bärandes på tusen påsar och väskor fulla med mat och råvaror.
Idag var det Eva Hildén Smiths fina studio som gällde.
Maten gjorde vi till Hälsas novembernummer, enkel men fin plockmat till festen eller fredagsmyset. Och vad vi åt. Vi provsmakade av allt. Eller rättare sagt åt av allt. Supergott om jag får säga det själv :-)
En grej jag testade som jag inte gjort tidigare var filodegsbakelser. Du som följer min blogg vet att jag har en förkärlek för det jag kallar filodegstårtor eller paj utan paj. Nu avancerade jag alltså och gjorde dem små. Lite mer jobb men väldigt fint. Hälften gjorde jag i en muffinsplåt, hälften i muffinsformar av papper.
I just denna variant var det quornfärs, bananschallotenlök, lite chilisås, ägg och Västerbottenost.
Prova själv så ska du se vad enkelt, fint och smarrigt det är.
Glömde att fota fotografen idag, så lägger in en bild från ett annat jobb, när jag gjorde desserter i våras tillsammans med fotograf Lina Eriksson och matstylist Andrea Sjöström. Det var också vanisinnigt roligt. Ibland känner man sig rent galen när man står där och glor och i tio minuter diskuterar hurvida det ska vara mer chilifrukt/körsbär/tomater/svartpeppar eller inte.
På bilden lägger Andrea en sista hand vid tårtan. Varje bär på exakt rätt plats...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar